Market Monitor Automotive Italy 2018

Marktmonitor

  • Italien
  • Autozulieferer/Transport

04 Sep 2018

Smaller automotive businesses experienced a decrease in equity, solvency and liquidity ratios - a trend that is expected continue in the coming months.

2018 italy cars pic1

  • According to the industry association ANFIA car sales increased 6.8% in 2017, due to robust domestic demand and higher exports (more than 50% of cars produced in Italy are destined for export, with France, Germany, and the US as main markets). However, the positive trend slowed down in H1 of 2018, with car registrations in Italy decreasing 1.4%, in contrast to further growth in Europe (up 2.8%). In 2018 the domestic market is expected to remain flat, due to the subdued economic rebound and increased uncertainty after the government change.
  • Potential support for production and sales growth in the short-term future comes from the need to align with emission standards and to replace obsolete models (the average age of the vehicle fleet in Italy is above ten years).
     
  • Many Italian manufacturers and car part suppliers recorded stable or improving profits in 2017. However, smaller businesses experienced a decrease in equity, solvency and liquidity ratios, a trend that is expected continue in 2018.
  • On average, payments in the Italian automotive industry range from 60 to 90 days and 120 to 150 days, depending on the end-buyer and whether working capital requirements can be financed by banks or suppliers. Generally, payments are quicker when the end-buyer is a foreign company. Payment experience has been rather good over the past two years, and non-payments are not expected to increase in the coming months. The level of automotive insolvencies is low compared to other industries, and business failures are expected to level off.
     
  • Our underwriting approach remains generally open for the time being. Car manufacturers have a diversified product range and are competitive in both domestic and foreign markets, while Tier 1 producers can rely on the sound creditworthiness of their final customers. However, we are more cautious with small and medium-sized players and tyre distributors/wholesalers, due to fierce competition in those segments.

 

 

 

Zugehörige Dokumente

Haftungsausschluss

Jede Veröffentlichung, die auf oder über unsere Websites verfügbar ist, wie z. B. Webseiten, Berichte, Artikel, Publikationen, Tipps und hilfreiche Inhalte, Trading Briefs, Infografiken, Videos (jeweils eine "Veröffentlichung"), wird nur zu Informationszwecken zur Verfügung gestellt und ist nicht als Empfehlung oder Ratschlag für bestimmte Transaktionen, Investitionen oder Strategien in irgendeiner Weise für eine:n Leser:in gedacht. Die Leser:innen müssen in Bezug auf die bereitgestellten Informationen ihre eigenen unabhängigen Entscheidungen treffen, seien sie geschäftlicher oder anderer Art. Obwohl wir alle Anstrengungen unternommen haben, um sicherzustellen, dass die in den Veröffentlichungen enthaltenen Informationen aus zuverlässigen Quellen stammen, haftet Atradius nicht für etwaige Fehler oder Auslassungen oder für die Ergebnisse, die sich aus der Verwendung dieser Informationen ergeben. Alle Informationen in den Veröffentlichungen werden im Ist-Zustand zur Verfügung gestellt, ohne Garantie auf Vollständigkeit, Genauigkeit, Aktualität oder auf die Ergebnisse, die sich aus ihrer Verwendung ergeben, und ohne jegliche ausdrückliche oder stillschweigende Garantie. In keinem Fall haften Atradius, die mit ihr verbundenen Personen- oder Kapitalgesellschaften oder deren Partner, Vertreter oder Angestellte Ihnen oder anderen gegenüber für Entscheidungen oder Handlungen, die im Vertrauen auf die in einer Veröffentlichung enthaltenen Informationen getroffen wurden, oder für entgangene Chancen, entgangenen Gewinn, Produktionsausfälle, Geschäftsausfälle oder indirekte Verluste, besondere oder ähnliche Schäden jeglicher Art, selbst wenn auf die Möglichkeit solcher Verluste oder Schäden hingewiesen wurde.